Afvist receptfornyelse under udlandsophold
Patienten havde selv ansvaret for at sikre, at denne havde nok medicin til et længere udlandsophold med henblik på at fortsætte behandlingen med præparatet Quetiapin. Patienten kunne ikke få receptfornyelse under udlandsopholdet.
Sagsnummer:
25SFP08
Offentliggørelsesdato:
onsdag den 26. februar 2025
Speciale:
Almen medicin, incl. Vagtlæger
Faggruppe:
Læger
Behandlingssted:
Almen praksis/vagtlæger
Type:
Behandling
Kategori:
Vejledende og principielle afgørelser
Ikke kritik
Behandlingssted 1 (CVR.nr: ████) får ikke kritik for behandlingen.
Klagen
Du har klaget over, at du ikke fik en korrekt behandling i Behandlingssted 1 i perioden fra den 16. oktober 2023 til den 16. april 2024.
Vi har forstået, at det centrale i din klage er, at:
- lægehuset burde have indkaldt dig til en ny tid til opfølgning på behandlingen med Quetiapin
- det ikke var sundhedsfagligt forsvarligt, at lægehuset afviste at udskrive en cross border prescription, så du kunne få udleveret Quetiapin i udlandet.
Sagsfremstilling
Vi har brugt oplysningerne i journalen, hvis vi ikke har skrevet andet.
Den 16. oktober 2023 var du som 30-årig til en konsultation i Behandlingssted 1. Du havde tidligere fået stillet diagnosen bipolar lidelse og var i behandling med Quetiapin 300 mg til aftenen. Du fortalte under konsultationen, at du ikke havde oplevet mani, men at du havde haft et dyk i vinterdepression. Du fortalte desuden, at du syntes, at Quetiapin 300 mg om aftenen var for stærkt, og at du med effekt havde prøvet at knække en del af pillen væk. Det blev aftalt, at din dosis af Quetiapin forsøgsvist skulle reduceres til 200 mg, og at du skulle ses til opfølgning efter senest tre uger. Du blev vejledt om, at du selv skulle booke tider til opfølgning, hvis andet ikke var aftalt.
Den 7. november 2023 ringede du til lægehuset og bad om receptfornyelse af Quetiapin. Du fortalte, at du havde det fint med den nedsatte dosis, og du fik udskrevet en recept på Quetiapin 200 mg til aftenen.
Den 10. april 2024 ringede du til lægehuset og fortalte, at du var taget til Land A og manglede en papirrecept for at kunne få Quetiapin udleveret i Land A. Din forespørgsel blev efterfølgende drøftet i lægehuset. Det blev vurderet, at der ikke kunne sendes en papirrecept samme dag, da der ikke havde været opfølgning efter konsultationen den 16. oktober, og at stillingtagen til din forespørgsel måtte vente til sagen efter. Lægehuset orienterede dig herom i en besked via e-konsultationen.
Den 11. april 2024 modtog du igen en besked fra lægehuset via e-konsultationen. Lægehuset skrev, at du ifølge Det Fælles Medicinkort (FMK) skulle være løbet tør for Quetiapin i februar, og lægehuset stillede samtidig nogle spørgsmål, herunder til hvordan du havde taget medicin den seneste tid, og hvornår du sidst var blevet set af en læge.
Du ringede efterfølgende til lægehuset. Du fik oplyst, at det ved konsultationen den 16. oktober var aftalt, at du skulle kontrolleres efter tre uger, hvilket ikke var sket. Du fortalte, at du ikke mente, at det var dit ansvar at sørge for indkaldelse, og at du burde få indkaldelse via e-boks. Du fik oplyst, at du selv havde et ansvar for at bestille tid, og at du skulle følge anbefalingen ved konsultationen. Lægehuset spurgte herefter, hvorfor du ikke havde sørget for, at du havde medicin til hele rejsen inden afrejse. Du svarede, at lægehuset ikke skulle blande sig i dette, og at du havde styr på det. Du oplyste igen, at du ønskede en såkaldt grænseoverskridende recept (cross border prescription) samme dag. Lægehuset spurgte, hvornår du ville være hjemme i Danmark igen, og du svarede, at du ville være hjemme engang i maj. Adspurgt ville du ikke fortælle et konkret tidspunkt, så der kunne aftales opfølgning, og du gentog, at indkaldelse var lægehusets ansvar.
Lægehuset skrev derefter et notat i journalen, hvoraf det fremgik, at det ikke var muligt at vurdere dig fra Danmark via telefonkonsultation med henblik på sikker behandling. Dette var bl.a. begrundet i, at:
- medicinen ifølge FMK skulle være udløbet i februar,
- du var blevet reduceret i dosis, og at der dermed var mere indikation for opfølgning
- du ikke havde sørget for aftalt og anbefalet opfølgning,
- du ikke havde sørget for at få medicin nok før længere udlandsophold,
- du opholdt dig i Land A og dermed ikke kunne opfølges,
- du ikke fandtes samarbejdsvillig i telefonen, samt at du fandtes at tilbageholde informationer, herunder om hvordan du klarede dig de seneste måneder uden medicin, eller hvor du i givet fald havde fået medicin fra, og hvordan din tilstand aktuelt var.
På denne baggrund blev det anbefalet, at du henvendte dig til en læge i Land A, eller at du vendte tilbage til Danmark, hvor lægehuset gerne ville tilbyde opfølgning. Lægehuset skrev samtidig en besked herom via e-konsultationen, hvor lægehuset bl.a. skrev, at du ikke havde givet de nødvendige oplysninger, som lægehuset havde bedt om, og at du ikke var kommet til de anbefalede opfølgninger.
Du skrev samme dag tilbage til lægehuset, at du var overrasket over, at lægehuset mente, at du ikke havde givet de nødvendige oplysninger, og at du mente, at du havde givet fyldestgørende svar på de spørgsmål, som var blevet stillet under telefonsamtalen. Du bad desuden om, at lægehuset redegjorde for, hvilket nødvendige oplysninger lægehuset skulle bruge fra dig.
Den 16. april 2024 ringede lægehuset til dig. Du blev oplyst om, at lægehuset ikke kunne udskrive medicin, da du ikke var kommet til opfølgende kontrol, og at det i FMK så ud til, at du burde være løbet tør for Quetiapin i februar. Du fortalte, at det ikke passede, og at du havde haft medicin indtil nu. Du var desuden uforstående over, at du aldrig skriftligt var blevet indkaldt til kontrol. Lægehuset oplyste, at det var en mundtlig aftale mellem lægehuset og dig, at du skulle bestille tid. Lægehuset opfordrede desuden til, at du opsøgte en læge i Land A med henblik på receptudskrivelse, ligesom lægehuset opfordrede til, at du kom til kontrol i lægehuset med henblik på videre plan, når du kom hjem.
Behandlingssted 1 har oplyst, at du den 16. oktober 2023 blev vejledt om at booke tid til opfølgning. Lægehuset har desuden oplyst, at lægehuset ikke kunne efterkomme ønske om at udskrive bevidsthedspåvirkende medicin efter gældende retningslinjer, da der hverken kunne sikres behandling, da du ikke kunne anses som samarbejdsvillig (compliant), og da der var manglende kendskab til og usikkerhed om din tilstand især i perioden uden medicin.
Begrundelse
Vi træffer afgørelse om, hvorvidt den sundhedsfaglige virksomhed har været kritisabel.
Vi vurderer i vores afgørelse, om en behandling har været i overensstemmelse med ”normen for almindelig anerkendt faglig standard”. Normen er udtryk for, hvad der må forventes af en almindelig god behandling. Det betyder, at vi ikke har taget stilling til, om patienten har modtaget den bedst mulige behandling.
Vores resultat
Vi vurderer, at der ikke er grundlag for at kritisere Behandlingssted 1 for behandlingen.
Vi har lagt vægt på, at:
- lægehuset ikke havde grund til at indkalde dig til en opfølgende konsultation angående behandlingen med Quetiapin. Det skyldes, at du til konsultationen den 16. oktober 2023 blev vejledt om, at du selv skulle booke tider til opfølgning. Lægehuset kunne derfor gå ud fra, at du selv ville booke tid til den opfølgende konsultation, når du igen havde behov for receptfornyelse.
- du på relevant vis fik udskrevet en recept på Quetiapin ved din telefoniske kontakt til lægehuset den 7. november 2023. Du havde været til en fysisk kontrol to og en halv uge tidligere, hvor du havde ønsket at gå ned i dosis. Det var derfor relevant, at der blev foretaget telefonisk opfølgning denne dag, hvor det blev sikret, at den nedsatte dosis ikke havde haft konsekvens for den grundlæggende behandling, og din recept blev desuden fornyet.
- det var relevant og sundhedsfagligt forsvarligt, at lægehuset afviste at udskrive en grænseoverskridende recept på Quetiapin til dig. Det skyldes, at behandling med Quetiapin kræver en tæt kontrol med patienten, og at patienten møder i lægehuset til relevante helbredskontroller og evalueringer af behandlingen. Du havde på dette tidspunkt ikke været til kontrol i lægehuset i fem måneder, og en ny recept ville derfor kræve fysisk kontrol i lægehuset. Derudover havde lægehuset indtryk af, at du ikke havde taget medicinen efter forskrifterne, da receptintervallet ikke passede, og da du burde være løbet tør for Quetiapin to måneder tidligere.
Vi kan hertil oplyse, at det ikke er en lægekliniks ansvar at sørge for, at en patient har nok medicin med til en rejse i udlandet. Det vil altid være patientens ansvar at sikre, at patienten har nok medicin til rejsen. Patienten har i denne forbindelse mulighed for at kontakte sin lægeklinik inden afrejse med henblik på, at patienten og lægeklinikken kan lave en plan om receptfornyelse inden afrejse.
- det var relevant at vejlede dig om, at du kunne søge læge i det land, hvor du aktuelt opholdt dig med henblik på opfølgning og recept. Det skyldes, at det ikke var muligt for lægehuset at foretage fysisk kontrol så længe, at du opholdt dig i udlandet, og at du angav, at du manglende Quetiapin.
Behandlingssted 1 har derfor handlet i overensstemmelse med normen for almindelig anerkendt faglig standard ved deres behandling af dig i perioden fra den 16. oktober 2023 til den 16. april 2024.
Regler
Vi har afgjort sagen efter:
Dagældende bekendtgørelse nr. 962 af 16. august 2024 af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (klage- og erstatningsloven):
:- § 1, stk. 2, om klager over sundhedsfaglig virksomhed