Kommunen har vejledningspligt om andre tandplejetilbud
Når kommunen får en ansøgning om omsorgstandpleje, kan kommunen på baggrund af oplysningerne i ansøgningen være forpligtet til at vejlede ansøgeren om andre relevante tandplejetilbud som fx specialtandpleje, og som ansøgeren ikke virker til at være bekendt med.
Sagsnummer:
25SFP13
Offentliggørelsesdato:
fredag den 7. marts 2025
Juridisk tema:
Omsorgstandpleje
Kategori:
Patientrettigheder
Tiltrædelse
Vi er enige i afgørelsen fra Kommune A om afslag på omsorgstandpleje. Vi tiltræder derfor afgørelsen.
Du havde ikke ret til omsorgstandpleje.
Forvaltningsret
Kommunen har ikke overholdt reglerne om en afgørelses begrundelse og om klagevejledning.
Klagen
Du har klaget over, at:
- du fik afslag på omsorgstandpleje.
Du har oplyst, at du ikke ønsker at komme under omsorgstandplejen, da det ikke er det, som du har bedt om. Sagsbehandleren, som gav dig ansøgningsblanketten, oplyste, at det er den samme ansøgning, man skal udfylde for omsorgs- special- og socialtandpleje. Du skrev også i din ansøgning, at det var specialtandplejen, du søgte til. Du kan derfor ikke forstå, hvorfor denne sag igen bliver drejet over på omsorgstandplejen, da det er tydeligt, at det er specialtandplejen, det drejer sig om.
Kommunen har kun truffet afgørelse om omsorgstandpleje. Vi kan derfor i vores afgørelse ikke tage stilling til, om du har ret til specialtandpleje.
Du har også klaget over kommunens sagsbehandlingstid.
Vi kan ikke tage stilling til dette. Det er fordi, at der i sundhedsloven ikke er fastsat regler om kommunens sagsbehandlingstid. Dette er derfor et spørgsmål om god forvaltningsskik.
Sagsfremstilling
Den 30. maj 2024 modtog kommunen din ansøgning om omsorgstandpleje fra visitator. Det fremgår heraf, at du har skævt voksende visdomstænder, der nedbryder hjørnetænderne. Du har derudover cariestilfælde, hvor nogle er opstået under gamle fyldninger. Det fremgår også, at du aktuelt ikke er tilknyttet en tandlægeklinik, men at du senest har været ved en navngiven tandlægeklinik den 20. marts 2024, hvor du fik lavet et prisoverslag på 32.580,17 kr., som var vedlagt.
Det fremgår af journalen fra den pågældende tandlægeklinik, at du også var ved tandlæge den 27. maj 2024, hvor du fik udført en parodontalundersøgelse og diagnostik.
Det fremgår videre af tandlægejournalen, at du den 20. juni 2024 fik foretaget cariesbehandling i form af to flerfladede plastfyldninger på 2 kindtænder under lokalbedøvelse. Der blev i den forbindelse ikke noteret om samarbejdsproblemer eller andre udfordringer under behandlingen.
Det fremgår af sagens oplysninger, at du kort tid efter din ansøgning om omsorgstandpleje søgte kommunen om økonomisk hjælp til tandbehandlingen. Det fremgår også, at kommunen den 17. juni 2024 bevilgede dig 26.545,67 kr. i tilskud til tandbehandling.
Den 3. juli 2024 gav kommunen dig afslag på omsorgstandpleje. Med henvisning til en delvis beskrivelse af målgruppen for omsorgstandpleje blev det vurderet, at du kan bruge det almene tandplejetilbud ved en privatpraktiserende tandlæge, da kriterierne for omsorgstandplejens målgruppe ikke menes at være opfyldt i dit tilfælde. Kommunen oplyste hertil, at der var søgt om overslag i forhold til behandling i privat praksis, som var godkendt. Du havde derfor mulighed for at tage imod dette tilbud.
Du har oplyst, at du mener, at du opfylder kravet om at have et vidtgående fysisk eller psykisk handicap, som gør det vanskeligt at udnytte det almindelige tandplejetilbud. Du er psykisk syg med ængstelig (evasiv) personlighedsforstyrrelse og anden ikke organisk psykose. Dette er funktionsnedsættende for dig, da du ikke kan gennemføre en normal hverdag, og det er med stor vanskelighed, at du overhovedet kan forlade dit hjem uden at få angstanfald af diverse slags.
Du har også oplyst, at du er tilknyttet Behandlingssted A Kommune B, og at du dagligt får psykiske nedbrud med tanker om selvskade og selvmord. Det fører også i nogen grad til psykosomatiske smerter og andre lidelser.
Du har hertil oplyst, at dine lidelser gør, at du under stressende situationer begynder at få visuelle og auditive hallucinationer og får angstanfald. Du er i stand til at komme til tandlæge og sætte dig i tandlægestolen, men du er dog ængstelig ved dette. Så snart behandlingen starter, går du i stresstilstand, og dér sætter hallucinationerne ind. Du bryder sammen og får kvælningsfornemmelser. Du må derfor flere gange holde pauser under behandlingen for at komme op og falde til ro, før tandlægen kan fortsætte, hvorefter stresstilstanden begynder igen.
Du har også oplyst, at du derudover er hypersensitiv særligt overfor smerter, og almindelige mængder af bedøvelse har svag virkning på dig. Du skal derfor have adskillige injektioner løbende gennem hele behandlingen, hvilket også er yderst stressende for dig, da du ikke har det godt med nåle. Dette gør blandt andet, at tandlægetiden bliver meget længere end forventet, og tandlægerne har flere gange måtte improvisere for at få færdiggjort behandlingen. Du mener derfor, at dine psykiske lidelser gør, at du er inden for målgruppen, der er berettiget til hjælp fra omsorgs- eller specialtandplejen.
Kommunen har oplyst, at omsorgstandplejen primært er for de ældre borgere i kommunen, der har et nedsat funktionsniveau som fx borgere, der har haft et slagtilfælde eller er mentalt udfordrede på grund af demens. Disse bor ofte på plejecenter eller hjemme med hjemmepleje.
Kommunen har hertil oplyst, at de ikke har nogen omsorgspatienter, der kommer alene, men altid med ledsager. Behandlingstilbuddet er derudover af et henholdende niveau. Kommunen fastholder derfor vurderingen af, at du ikke tilhører denne gruppe, og at du vil kunne gå til en privatpraktiserende tandlæge.
Begrundelse
Reglerne om omsorgstandpleje
Personer over 18 år med nedsat førlighed eller vidtgående fysiske eller psykiske handicap kan få omsorgstandpleje. Personen har typisk svært ved at bruge de almindelige tandplejeklinikker.
Tilbuddet gives som udgangspunkt til ældre, der opholder sig i en pleje- eller ældrebolig eller på et plejehjem. Personerne har et stort behov for personlig og praktisk hjælp i dagligdagen på grund af begrænset egenomsorg og nedsat funktionsevne. Personer, der opholder sig i eget hjem og modtager vidtgående hjælp fra hjemmepleje og hjemmesygepleje, kan også omfattes af tilbuddet om omsorgstandpleje.
Tilbuddet omfatter dog også udviklingshæmmede personer og personer med psykisk sygdom, som har væsentlige begrænsninger i deres evne til at bruge de eksisterende tilbud ved en privat tandlæge, og som ikke har brug for et specialiseret tandplejetilbud. Dette kan være på grund af dårlig egenomsorg, herunder nedsat eller manglende evne til at varetage den daglige tandpleje hjemme. Det kan også være fordi, at personerne har vanskeligt ved at bevare kontinuiteten i deres tandpleje. En person kan dermed godt være berettiget til omsorgstandpleje, selvom vedkommende ikke får hjælp til fx egenomsorg.
Kommunen skal altid foretage en konkret individuel vurdering af ansøgerens funktionsniveau på tidspunktet for ansøgningen. Kommunen skal bruge de samme principper for visitation, som bruges ved visitation til fx personlig hjælp og pleje.
Det er ikke et krav, at ansøgeren ikke kan bruge de almindelige tandplejeklinikker. Kommunen skal dog lægge vægt på, om ansøgeren kan bruge en handicapvenlig tandplejeklinik.
Vores resultat
Vi vurderer, at du ikke opfylder kravene for at blive tilbudt omsorgstandpleje.
Vi har lagt vægt på, at:
- du bor i egen bolig.
- du er tilknyttet distriktspsykiatrien, men der er ikke oplysninger om, at du modtager støtte i hjemmet.
- der heller ikke er oplysninger om, at du har behov for daglig pleje eller hjælp til at klare din daglige tandpleje derhjemme.
- du til trods for dine beskrevne psykiske udfordringer selv har formået at komme til en privatpraktiserende tandlæge flere gange efter, at du har ansøgt om omsorgstandpleje.
- du hver gang er mødt op alene hos tandlægen uden brug af ledsager.
- du senest den 20. juni 2024 fik udført behandling i form af cariesbehandlinger under lokalbedøvelse.
- der i forbindelse med dine undersøgelser og behandlinger hos tandlægen ikke er journalført oplysninger om samarbejdsvanskeligheder eller andre udfordringer med fx utilstrækkelig effekt af bedøvelse, som havde betydning for behandlingen.
- dit funktionsniveau dermed ikke er nedsat i en sådan grad, at du ikke kan få den nødvendige tandbehandling hos en privatpraktiserende tandlæge.
Vi tiltræder derfor kommunens afgørelse af 3. juli 2024 om omsorgstandpleje.
Forvaltningsretlige regler om begrundelse
En skriftlig afgørelse skal normalt være begrundet. Begrundelsen skal indeholde de regler, der er brugt. Begrundelsen skal også oplyse om de forhold, der har haft betydning, hvis der er lavet et skøn. Den skal også indeholde en kort gennemgang af de oplysninger, som har været vigtige for afgørelsens resultat, hvis det er nødvendigt.
En afgørelse kan blive ugyldig, hvis der mangler en begrundelse, eller hvis begrundelsen ikke er god nok.
Vores resultat
Vi vurderer, at kommunen ikke har begrundet afgørelsen godt nok.
Vi har lagt vægt på, at:
- kommunen kun har gengivet nogle af de persongrupper, der kan have ret til omsorgstandpleje. Kommunen har således ikke oplyst, at også personer over 18 år med handicap eller psykisk sygdom kan være berettiget til omsorgstandpleje.
- kommunen heller ikke på tilstrækkelig vis har begrundet, hvorfor du ikke er i målgruppen for omsorgstandpleje.
- kommunen heller ikke har oplyst om de forhold, der havde betydning for deres skøn.
Vi vurderer også, at kommunens afgørelse ikke er ugyldig.
Vi har lagt vægt på, at:
- manglen ikke var væsentlig, fordi vi er enige i resultatet af kommunens afgørelse.
Kommunen har derfor ikke overholdt reglerne om en afgørelses begrundelse, men afgørelsen er ikke ugyldig.
Forvaltningsretlige regler om klagevejledning
I en skriftlig afgørelse skal der være en klagevejledning, hvis man kan klage over afgørelsen. Det skal fremgå, hvem man kan klage til, hvordan man klager, og hvad fristen er.
Der kan klages til Styrelsens for Patientklager over omsorgstandpleje. Styrelsen for Patientklager overtog al behandling af sager fra Styrelsen for Patientsikkerhed den 1. juli 2018.
Manglende eller ukorrekt klagevejledning betyder ikke, at afgørelsen bliver ugyldig. En eventuel klagefrist vil dog først løbe fra en korrekt klagevejledning er modtaget.
Vores resultat
Vi vurderer, at kommunen ikke har givet en korrekt klagevejledning.
Vi har lagt vægt på, at:
- afslaget på omsorgstandpleje var en afgørelse i forvaltningslovens forstand.
- afgørelsen ikke indeholdt en korrekt klagevejledning, fordi det fremgår, at du kan kontakte Styrelsen for Patientsikkerhed eller Patientvejledningen i Region A.
- kommunen derfor ikke har henvist til det korrekte sted at klage.
- en korrekt klagevejledning ville være, at du kunne klage digitalt til Styrelsen for Patientklager inden for 4 uger efter, du modtog kommunens afgørelse.
Kommunen har derfor ikke overholdt reglerne om en klagevejledning.
Afsluttende bemærkninger til kommunen
Når kommunen modtager en ansøgning til et specialiseret tandplejetilbud som fx omsorgstandpleje, kan kommunen som myndighed og på baggrund af oplysningerne i ansøgningen være forpligtet til at vejlede ansøgeren om, at vedkommende eventuelt har ret til et andet specialiseret tandplejetilbud som fx specialtandpleje.
Vejledningspligten gælder dermed inden for kommunens sagsområder og uanset, om ansøgeren har bedt om vejledning. Det afgørende er, om det er relevant at give ansøgeren vejledning om et andet kommunalt tilbud, som ansøgeren ikke virker til at være bekendt med.
Det betyder, at kommunen efter aftale med ansøgeren kan vælge i stedet at træffe afgørelse om vedkommendes ret til fx specialtandpleje, selvom ansøgeren oprindeligt har ansøgt om omsorgstandpleje.
Det kan også være relevant, at kommunen på baggrund af ansøgningen både tager stilling til ansøgerens ret til specialtandpleje og omsorgstandpleje i den samme afgørelse.
Regler
Vi har afgjort sagen efter:
Love og bekendtgørelser
Bekendtgørelse nr. 962 af 16. august 2024 af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet som ændret ved lov nr. 647 af 11. juni 2024 og lov nr. 1673 af 30. december 2024 (klage- og erstatningsloven):
- § 5, nr. 4, om omsorgstandpleje efter § 131 og § 132 i sundhedsloven og regler fastsat med hjemmel heri
Bekendtgørelse nr. 1015 af 5. september 2024 af sundhedsloven:
- § 131 om personer med nedsat førlighed eller vidtgående fysisk eller psykisk handicap, der kan tilbydes omsorgstandpleje
Bekendtgørelse nr. 871 af 26. juni 2024 om tandpleje:
- § 7, stk. 1, om den omfattede persongruppe
Bekendtgørelse nr. 433 af 22. april 2014 af forvaltningsloven:
- § 22 om skriftlig afgørelse
- § 24 om begrundelsens indhold
- § 25 om klagevejledning
Vejledninger
Vejledning nr. 9382 af 12. maj 2023 for omfanget af og kravene til den kommunale tandpleje:
- Punkt 3 om omsorgstandpleje
- Punkt 3.1 om personkreds