Coronapandemi forlænger handleplan

Styrelsen for Patientklager udarbejdede i 2019 en handleplan i nært samarbejde med Sundhedsministeriet (det daværende Sundheds- og Ældreministerium) for med udgangen af 2021 at have:

  • nedbragt den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for klage- og erstatningsankesager
  • afviklet de ophobede klage- og erstatningsankesager

Det skete i forlængelse af etableringen af Styrelsen for Patientklager i Aarhus den 1. juli 2018. Læs mere her.

På grund af coronapandemien, herunder udlån af medarbejdere til Coronarelaterede opgaver i andre dele af koncernen, er det ikke muligt at overholde de planlagte mål:

”Det danske sundhedsvæsen hænger sammen. Vi er ofte afhængige af hinanden, og vi har under pandemien gjort, hvad vi kunne for at hjælpe hinanden bedst muligt. Derfor er styrelsens sagsbehandling desværre også påvirket af Coronapandemien, siger direktør Lizzi K. Jakobsen og understreger:

”Det er uden tvivl frustrerende at vente på en afgørelse i en klagesag. Derfor arbejder styrelsens medarbejdere også hårdt på at indhente det tabte, så både borgere og sundhedsprofessionelle kan få afgjort deres sag hurtigst muligt – på trods af COVID-19.”

Handleplanen er efter aftale med Sundhedsministeriet forlænget med seks måneder til medio 2022. 

Læs den oprindelige handleplan her (.pdf)