Praksisændring retten til hurtig udredning

Det var i strid med retten til hurtig udredning, at regionen indkaldte til første udredningstid mere end en måned efter at have modtaget henvisningen.

Sagsnummer:

21SFP101

Offentliggørelsesdato:

onsdag den 1. september 2021

Juridisk tema:

Ret til hurtig udredning på sygehus

Kategori:

Patientrettigheder

Region har handlet i strid med reglerne om oplysningspligten.

Region har handlet i strid med reglerne om retten til hurtig udredning.

Det betyder, at I ikke fik et oplysningsbrev inden for 8 hverdage, og ikke fik oplysning om retten til frit sygehusvalg.

Det betyder, at ikke blev udredt inden for 30 dage.

Det betyder, at regionen ikke medvirkede til, at han blev udredt hurtigst muligt.

Du kan læse mere på de næste sider.

KLAGEN

I har klaget over:

  • at I ikke fik oplysninger om frit sygehusvalg.
  • at jeres søn ikke blev udredt hurtigt nok.

Vi har alene antaget sagen som en klage over retten til hurtig udredning. Vi har dog forstået på jeres klage, at I også ønsker at klage over, at I ikke fik oplysning om ´ ret til frit sygehusvalg. Vi tager derfor også stilling til dette i afgørelsen.

SAGSFREMSTILLING

Vi har lagt vægt på oplysningerne i journalen, hvis der ikke står andet.

Den 3. juni 2019 blev jeres søn henvist til udredning i forbindelse med et akut fremmøde på Afdeling A på Sygehus A. Det fremgår af henvisningen, at egen læge skulle have henvist til Klinik B, men at henvisningen aldrig var kommet frem, hvorfor lægen på Børne- og Ungemodtagelsen i stedet henviste . Det fremgår også, at han blev henvist til Klinik B på Sygehus B.

Det fremgår videre af journalmaterialet, at henvisningen blev omvisiteret til Sygehus A.

Den 14. juni 2019 modtog I et indkaldelsesbrev til den 5. august 2019 Afdeling A på Sygehus A. blev som led i udredningen henvist til to fødevareprovokationstest.

Den 20. august 2019 modtog I indkaldelser til fødevareprovokationstest henholdsvis den 2. og den 18. december 2019.

Den 17. december 2019 blev tiden den 18. december 2019 udskudt til den 31. marts 2020.

I har oplyst, at I blev kontaktet dagen før den sidste fødevareprovokationstest, og at tiden blev aflyst på grund af travlhed på afdelingen. I fik en ny tid den 31. marts 2020. I har oplyst, at I fik at vide, at det ikke var muligt at komme på venteliste, fordi afdelingsledelsen havde besluttet, at de pågældende tests ikke skulle udføres i januar og februar 2020.

I har oplyst, at I dagen efter kontaktede en patientvejleder for at undersøge muligheden for at komme på et andet sygehus. I blev opfordret til at kontakte Sygehus B, som dog ikke vurderede, at det ville være hurtigere at blive henvist til dem.

I har endelig oplyst, at I ikke har modtaget nogen oplysninger om frit sygehusvalg, hverken mundtligt eller skriftligt, bortset fra den samtale med patientvejlederen, som I selv tog initiativ til.

Regionen har oplyst, at der generelt er travlt i afdelingen om vinteren, og at det formentlig var årsagen til, at de måtte aflyse ´ tid til fødevareprovokation d. 18. december 2019. Regionen har også oplyst, at de først kunne tilbyde en ny tid den 31. marts 2020, fordi alle tidligere tider var booket til andre patienter.

Regionen har oplyst, at de ikke undersøgte mulighederne for, at kunne komme til på et andet hospital på et tidligere tidspunkt. Regionen har også oplyst, at de ikke informerede jer om mulighederne for frit sygehusvalg, ligesom oplysningerne herom ved en fejl ikke blev sendt med det første indkaldelsesbrev.

var ikke færdigudredt, da I klagede til os.

BEGRUNDELSE

Reglerne om oplysningspligten

Et sygehus skal oplyse en patient om patientens rettigheder senest 8 hverdage efter, at de har modtaget en henvisning, eller efter, at patienten er færdigudredt.

Patienten skal fx have oplysninger om dato og sted for undersøgelse eller behandling, retten til at vælge sygehus, henvisning til et andet sygehus efter reglerne om frit sygehusvalg og udvidet frit sygehusvalg.

Oplysningerne skal sikre, at patienten får viden om sine rettigheder og kan træffe et oplyst valg. Oplysningerne skal være lette at forstå og hjælpe patienten med at træffe et valg.

Der er krav til, at det står i oplysningsbrevet, om sygehuset kan tilbyde diagnostisk undersøgelse, udredning eller behandling inden for fristerne. Der skal også stå, hvor patienten kan henvende sig, hvis patienten ønsker at gøre brug af sine rettigheder. Telefonnummer og træffetid skal tydeligt fremgå af brevet i forlængelse af oplysningerne om patientens rettigheder.

Det sygehus, der modtager en henvisning af en patient, har ansvaret for at give patienten oplysningerne.

Vores resultat vedrørende oplysningspligten

Vi vurderer, at I ikke fik et oplysningsbrev inden for 8 hverdage.

Vi vurderer også, at I ikke fik oplysning om ´ ret til frit sygehusvalg

Vi har lagt vægt på:

  • at regionen modtog ´ henvisning den 3. juni 2019. Fristen på 8 hverdage udløb derfor den 13. juni 2019.
  • at I fik et oplysningsbrev den 14. juni 2019.
  • at brevet ikke levede op til kravene til indholdet, fordi der var blanke sider, hvor der normalt ville fremgå oplysninger om fx retten til frit sygehusvalg.

Regionen har derfor handlet i strid med reglerne om oplysningspligten.

Reglerne om retten til hurtig udredning

En patient har ret til udredning inden for 30 dage, hvis det er fagligt muligt, når patienten er henvist til behandling på et sygehus.

Det betyder, at sygehuset, når det er fagligt muligt, skal tilrettelægge udredningsforløbet, så sygehuset inden for fristen kan oplyse patienten om, hvad patienten fejler, eller eventuelt at patienten ikke fejler noget. Sygehuset skal også oplyse, om patienten skal observeres, behandles eller ikke behandles.

Fristen på 30 dage løber fra den dag, sygehuset modtager henvisningen, til den dag, udredningen kan afsluttes.

Regionen har pligt til at udrede en patient så hurtigt som muligt. Hvis udredningen ikke kan foretages inden for fristen på regionens egne sygehuse, har regionen pligt til at søge andre muligheder, herunder på andre regioners sygehuse eller på private sygehuse og klinikker.

Når sygehuset indkalder til den første undersøgelse efter fristen er udløbet, er det i strid med retten til hurtig udredning, medmindre det skyldes faglige årsager. 

Faglige årsager kan begrunde, at fristen på 30 dage overskrides. Overskridelse kan fx skyldes, at patienten skal gennemgå flere undersøgelser og prøver, som har lange svartider, fx genetiske undersøgelser, undersøgelser, der kun kan foretages i bestemte faser eller perioder og undersøgelser, der er serielt forbundet, og hvor næste undersøgelse afhænger af svaret fra den første.

Kapacitetsmæssige årsager kan ikke begrunde, at fristen på 30 dage overskrides. Travlhed, personalets sygdom og øvrigt fravær er eksempler på kapacitetsmæssige årsager, der ikke kan begrunde en overskridelse af fristen.

Vores resultat vedrørende udredningsretten

Vi vurderer, at ikke blev udredt inden for 30 dage.

Vi vurderer også, at regionen ikke medvirkede til at udrede hurtigst muligt.

Vi har lagt vægt på:

  • at regionen modtog ´ henvisning den 3. juni 2019. Fristen på 30 dage udløb derfor den 3. juli 2019.
  • at var indkaldt til første undersøgelse den 5. august 2019.
  • at travlhed i afdelingen ikke er en faglig årsag, der kan begrunde en forlængelse af udredningsforløbet.
  • at regionen ikke undersøgte ´ muligheder for at få foretaget den pågældende test på et andet sygehus tidligere end 31. marts 2020.

Regionen har derfor handlet i strid med reglerne om retten til hurtig udredning.

Praksisændring retten til hurtig udredning

Denne afgørelse er udtryk for en praksisændring for den del af afgørelsen, der vedrører retten til hurtig udredning.

Praksisændringen betyder, at vi fremadrettet tager stilling til, om en overskridelse af udredningsfristen er begrundet i faglige eller kapacitetsmæssige årsager.

REGLER

Vi har afgjort sagen efter:

Love og bekendtgørelser

Bekendtgørelse nr. 995 af 14. juni 2018 af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (klage- og erstatningsloven):

  • § 6, stk. 1, nr. 4, om udredning efter § 82 b i sundhedsloven
  • § 6, stk. 1, nr. 7, om regionernes oplysningspligt efter § 90 i sundhedsloven

Bekendtgørelse nr. 903 af 26. august 2019 af sundhedsloven:

  • § 82 b, stk. 1, om udredning inden for 1 måned
  • § 82 b, stk. 3, om nærmere regler om regionernes forpligtelser efter stk. 1 og 2
  • § 90 om regionernes oplysningspligt

Bekendtgørelse nr. 657 af 28. juni 2019 om ret til sygehusbehandling m.v.:

  • § 12, stk. 1, nr. 1, om oplysning om dato og sted for undersøgelse eller behandling
  • § 12, stk. 1, nr. 2, om oplysning om retten til at vælge sygehus
  • § 12, stk. 1, nr. 5, om oplysning om henvisning til et andet sygehus
  • § 12, stk. 2, nr. 2, om oplysning om udredning inden for 1 måned
  • § 12, stk. 2, nr. 3, om oplysning om behandling inden for 1 måned
  • § 12, stk. 2, nr. 4, om tilbud om henvisning til et aftalesygehus
  • § 12, stk. 5, om formålet med regionernes informationsmateriale
  • § 14, stk. 1, om udredning inden for 1 måned
  • § 20, stk. 1, 2. pkt., om beregning af tidsfristen for udredning

Vejledninger

Vejledning nr. 9988 af 22. september 2016 om frit sygehusvalg, udvidet frit sygehusvalg, ret til hurtig udredning og information til henviste patienter:

  • Pkt. 2.0 om ret til hurtig udredning
  • Pkt. 2.1.2. om faglige og kapacitetsmæssige årsager
  • Pkt. 5.1. om information til patienter, der skal udredes eller behandles på et sygehus