Patienten benyttede ikke udvidet frit sygehusvalg

Regionen udredte ikke patienten inden for fristen. Det ændrede ikke på regionens forpligtelse til at søge patienten udredt inden for fristen, at patienten havde adgang til at vælge et aftalesygehus gennem det udvidede frie sygehusvalg.

Sagsnummer:

24SFP145

Offentliggørelsesdato:

onsdag den 11. september 2024

Juridisk tema:

Ret til hurtig udredning på sygehus, Frit og udvidet frit sygehusvalg

Kategori:

Patientrettigheder

Region A har handlet i strid med reglerne om retten til hurtig udredning.

Region A har ikke handlet i strid med reglerne om retten til udvidet frit sygehusvalg.

Det betyder, at P1 ikke blev udredt inden for 30 dage.

Det betyder også, at det var fagligt muligt at udrede P1 inden for fristen.

Det betyder også, at regionen ikke tilsidesatte P1 ret til at vælge et privathospital i forbindelse med udredningen.

Det betyder også, at P1 blev tilbudt behandling inden for 30 dage.

KLAGEN

Du har klaget over:

  • at P1 ikke blev udredt hurtigt nok.
  • at der gik for lang tid inden P1 blev tilbudt operation.

SAGSFREMSTILLING

Vi har lagt vægt på oplysningerne i journalen, hvis der ikke står andet.

Den 29. maj 2019 blev P1 henvist til Behandlingssted A, Hospital A. Hun havde mange smerter efter en hoftereoperation. Henvisningen blev modtaget samme dag.

Den 5. juni 2019 blev P1 indkaldt til blodprøvetagning, røntgenundersøgelse og undersøgelse den 15. juli 2019. Det fremgår af indkaldelsesbrevet, at hun havde mulighed for at modtage sin udredning på et privathospital (aftalesygehus) som led i det udvidede frie sygehusvalg, da regionen ikke kunne udrede hende inden for fristen på 30 dage.

Den 15. juli 2019 blev der taget blodprøver og foretaget røntgenundersøgelse. Den planlagte undersøgelse blev rykket til den 17. juli 2019.

Den 17. juli 2019 blev undersøgelsen gennemført. Det blev vurderet, at P1 med stor sandsynlighed skulle have foretaget re-operation. Hun blev derfor informeret om operation og risici herved. Det blev også bestilt en ny røntgenundersøgelse, da det kunne være nødvendigt med en personligt tilpasset protese.

Den 20. juli 2019 blev P1 indkaldt til indlæggelse og operation den 19. december 2019. Det fremgår af indkaldelsesbrevet, at man ikke kunne behandle hende inden for 30 dage, men at man kunne tilbyde behandling inden for 30 dage på et privathospital, som regionen samarbejder med (samarbejdssygehus).

Du har oplyst, at din mor P1 valgte ikke at blive omvisiteret til et privathospital, fordi hun mundtligt blev orienteret om, at det ikke kunne betale sig at blev omvisiteret, da hun alligevel ville blive henvist tilbage til Hospital A, hvor hun ville komme bagest i køen. Du har også oplyst, at der gik for lang tid inden hun blev tilbudt operation.

På baggrund af klagen har vi lagt til grund, at P1 ikke fik afslag på at benytte det udvidede frie sygehusvalg til udredning, men blev vejledt om den mulige proces efter endt udredning.

BEGRUNDELSE

Reglerne om retten til hurtig udredning

Når en patient bliver henvist til udredning på et sygehus, har patienten ret til at blive udredt inden for 30 dage, hvis det er fagligt muligt.

Det betyder, at sygehuset, når det er fagligt muligt, skal tilrettelægge udredningsforløbet, så patienten inden for fristen kan få at vide, hvad patienten fejler, eller eventuelt at patienten ikke fejler noget. Sygehuset skal også oplyse, om patienten skal observeres, behandles eller ikke behandles.

Regionen har pligt til at udrede en patient så hurtigt som muligt. Hvis udredningen ikke kan foretages inden for fristen på regionens egne sygehuse, har regionen pligt til at søge andre muligheder, også på andre regioners sygehuse eller på private sygehuse og klinikker.

Patientens adgang til det udvidede frie sygehusvalg ændrer ikke på regionens forpligtelse til hurtig udredning.

Reglerne om udvidet frit sygehusvalg

En patient kan nogle gange vælge at blive behandlet på et privathospital eller en privat klinik, når patienten er henvist til behandling på et sygehus. Det gælder, hvis regionen ikke kan tilbyde patienten reel behandling inden for 30 dage. Fristen løber fra regionen har modtaget en henvisning, eller fra patienten er færdigudredt. Det gælder dog kun, hvis regionerne har en aftale med private behandlingssteder om behandlingen.

Patienten kan godt være henvist til behandling, selvom det er nødvendigt at foretage en eller flere undersøgelser for at afklare forhold omkring behandlingen, inden den egentlige behandling begynder.

Vores resultat vedrørende udredningen

Vi vurderer, at P1 ikke blev udredt inden for 30 dage.

Vi vurderer også, at det var fagligt muligt at udrede P1 inden for fristen.

Vi vurderer også, at regionen ikke gav P1 afslag på at benytte det udvidede frie sygehusvalg.

Vi har lagt vægt på: 

  • at regionen modtog henvisningen den 29. maj 2019. Fristen for udredning på 30 dage udløb derfor den 29. juni 2019.
  • at adgangen til det udvidede frie sygehusvalg ikke medfører at regionen ikke længere er forpligtet til at søge udredning inden for fristen.
  • at regionen ikke har beskrevet nogle faglige årsager til, at P1 først fik tilbudt den første tid mere end en måned efter regionen modtog henvisningen.
  • at P1 ikke fik afslag på at benytte det udvidede frie sygehusvalg til udredningen.

Regionen har derfor handlet i strid med reglerne om retten til hurtig udredning. 

Regionen har derfor ikke handlet i strid med reglerne om retten til udvidede frit sygehusvalg.

Vores resultat vedrørende operationen

Vi vurderer, at P1 blev tilbudt behandling inden for 30 dage på et samarbejdssygehus.

Vi har lagt vægt på:

  • at P1 var færdigudredt den 17. juli 2019. Fristen for at tilbyde behandling inden for 30 dage udløb derfor den 17. august 2019.
  • at P1 fik information om, at hun ikke kunne blive behandlet inden for 30 dage på regionens sygehus. Hun fik samtidig information om, at hun kunne blive behandlet på et samarbejdssygehus i regionen inden for fristen, og at hun kunne kontakte regionen med henblik på dette. 
  • at P1 derfor ikke havde ret til udvidet frie sygehusvalg i forbindelse med operationen.

Regionen har derfor ikke handlet i strid med reglerne om retten til udvidede frit sygehusvalg. 

REGLER

Vi har afgjort sagen efter:

Love og bekendtgørelser

Bekendtgørelse nr. 995 af 14. juni 2018 af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (klage- og erstatningsloven):

  • § 6, stk. 1, nr. 4, om udredning efter § 82 b i sundhedsloven
  • § 6, stk. 1, nr. 4, om udvidet frit sygehusvalg efter § 87

Bekendtgørelse nr. 210 af 27. januar 2022 af sundhedsloven:

  • § 82 b, stk. 1, om udredning inden for 1 måned
  • § 82 b, stk. 3, om nærmere regler om regionernes forpligtelser efter stk. 1 og 2
  • § 87, stk. 2, om udvidet frit sygehusvalg til behandling

Bekendtgørelse nr. 657 af 28. juni 2019 om ret til sygehusbehandling m.v.:

  • § 14, stk. 1, om udredning inden for 1 måned
  • § 19, stk. 1, om udvidet frit sygehusvalg til behandling
  • § 20, stk. 1, 2. pkt., om beregning af tidsfristen for udredning
  • § 20, stk. 1, 3. og 4. pkt., om beregning af tidsfristen for behandling

Vejledninger

Vejledning nr. 9988 af 22. september 2016 om frit sygehusvalg, udvidet frit sygehusvalg, ret til hurtig udredning og information til henviste patienter:

  • Pkt. 2.0 om ret til hurtig udredning
  • Pkt. 3.0 om det udvidede frie sygehusvalg.