Mangelfuld instruktion af medhjælp

Optometrist får kritik for mangelfuld instruktion af medhjælpen i forbindelse med udlevering af briller til et barn.

Sagsnummer:

23DNU89

Offentliggørelsesdato:

fredag den 8. december 2023

Speciale:

Øjensygdomme (oftalmologi)

Faggruppe:

Optikere

Behandlingssted:

Øvrig privatpraksis

Type:

instruktion af medhjælp

Kategori:

Vejledende og principielle afgørelser

Der gives kritik til:

  • optometrist Person1 (aut. ████), ████, for mangelfuld instruktion af medhjælpen i forbindelse med udlevering af briller bestilt den 11. og 14. marts 2022.

Det betyder, at optometrist Person1 ikke udviste tilstrækkelig omhu og samvittighedsfuldhed ved instruktion af medhjælpen.

Afgørelsen uddybes nærmere nedenfor under begrundelse.

Klagen

Der er klaget over, at ████ ikke modtog en korrekt behandling af optometrist Person1 hos ████, i perioden fra den 11. marts 2022 til den 6. marts 2023.

Disciplinærnævnet har forstået, at det centrale i klagen er, at:

  • instruktionen af medhjælpen ikke skete på relevant vis, da ████ fik udleveret briller, hvor der var byttet om på de to brilleglas, så styrkerne var forkerte.

Sagsfremstilling

Disciplinærnævnet har, medmindre andet er anført, taget udgangspunkt i oplysningerne i journalen.

Den 11. marts 2022 og den 14. marts 2022 blev der bestilt briller til ████ på 3 år hos ████. Ved bestillingen var styrken på højre brilleglas +3,50 og på venstre brilleglas +4,75.

Det fremgår af klagen, at ████ fik udmålt brillestyrken hos en øjenlæge. Materialet fra øjenlægen blev udleveret til ████, hvor der blev bestilt nye brilleglas, som blev indsat i et stel fra butikken, og derefter udleveret. I perioden efter udleveringen blev brillen flere gange efterset af butikken. Brillens stel blev i denne periode tilrettet, og der blev isat nye puder.

Det fremgår af en udtalelse til sagen fra optometrist Person1 fra ████, at ████s mor den 6. marts 2023 kom ind i butikken, hvor hun blev betjent af en salgsrådgiver. Moren bad salgsrådgiveren om at tjekke styrkerne på brillen og fortælle, om styrken passede med det bestilte. Styrken blev målt, og det viste sig, at brilleglasset på højre glas passede til venstre og omvendt. 

Det er fra ████ bekræftet, at de tilretninger, der blev foretaget i perioden efter udleveringen alene var tilretninger af stel og puder.

Det fremgår af en instruks fra ████ vedrørende udlevering, at brillens styrke skal kontrolleres i forbindelse med udlevering af brillen. Det skal kontrolleres, at kunden ser godt på lang afstand. Kunden skal bekræfte, at brillens styrke er rigtig. Det fremgår af fagmanualen, at det er standardprocedure at kontrollere brillestyrken på nye briller.

Begrundelse

Disciplinærnævnet behandler klager fra patienter over autoriserede sundhedspersoners sundhedsfaglige virksomhed og træffer afgørelse om, hvorvidt den sundhedsfaglige virksomhed har været kritisabel. Det følger af klage- og erstatningslovens § 2, stk. 1, og § 3, stk. 1.

Det følger af bekendtgørelse nr. 1448 af 15. december 2010 om ikke-autoriserede persongrupper inden for sundhedsvæsenet, der er omfattet af Sundhedsvæsenets Disciplinærnævns virksomhed, at det falder uden for disciplinærnævnets kompetence at tage stilling til en salgsrådgivers behandling.

Det fremgår af § 3, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 1219 af 11. december 2009 om autoriserede sundhedspersoners benyttelse af medhjælp, at den autoriserede sundhedsperson skal sikre sig, at medhjælpen er kvalificeret til og har modtaget instruktion i at udføre opgaven. Videre fremgår det af § 3, stk. 2, at den autoriserede sundhedsperson i fornødent omfang skal føre tilsyn med medhjælpens udførelse af virksomheden. Endvidere fremgår det af samme bekendtgørelsens § 4, stk. 1, at ledelsen har ansvaret for, at der foreligger en instruks for fagligt forsvarlig tilrettelæggelse af delegeret virksomhed, herunder at medhjælpen er instrueret og oplært heri.

Disciplinærnævnet kan herefter alene tage stilling til optometrist Person1 som behandlingsansvarlig optometrist i forhold til, om medhjælpen er blevet instrueret på relevant vis.

Disciplinærnævnet vurderer, at der er grundlag for at kritisere optometrist Person1 for mangelfuld instruktion af medhjælpen.

Disciplinærnævnet har lagt vægt på, at:

  • brillestyrken på nye briller altid bør kontrolleres af en autoriseret optiker/optometrist, inden brillen udleveres til en patient. Det kan fejlagtigt ske, at der byttes om på højre og venstre glas, eller at der noteres en forkert brillestyrke. Det er derfor vigtigt at en brille kontrolleres inden udlevering. Det kan blandt andet gøres ved at måle brillestyrken i et optisk måleapparat, hvorefter brilleglassets styrke kan sammenlignes med brillerecepten.
  • Det er hjernens synscenter, der er ansvarlig for, at en person kan se. Hjernens synscenter udvikles fra en person fødes og er fuldt udviklet omkring 10-årsalderen. Hvis et barn skeler på et øje, har en brillestyrkeforskel mellem de to øjne, eller har en stor bygningsfejl på et øje, kan der ikke dannes et skarpt billede på det punkt på øjets nethinde, der er ansvarlig for skarphedssynet. Herved dannes der ikke et tydeligt billede i hjernens synscenter, hvorfor barnet kan udvikle et dovent øje, hvis der ikke iværksættes den rette brille- eller klapbehandling i tide. Et dovent øje er et øje, hvor der ikke kan opnås normalt syn, selvom der anvendes korrekt brillestyrke. Når et barn får konstateret dovent øje, er det væsentligt, at der iværksættes behandling af øjet, inden barnet bliver 10 år. Jo tidligere behandling, jo bedre prognose er der for at opnå normalt syn på øjet.
  • optometrist Person1, som daglig leder for ████, er ansvarlig for at sikre at vigtige kontrolprocedurer bliver efterlevet ved udlevering af briller til en patient. Hun er videre ansvarlig for at hjælpepersonalet er instrueret på relevant vis om procedurer, som skal foretages forud for udlevering af briller.

Det er ikke nødvendigt at kontrollere styrken i en brille, når en patient ikke klager over synsproblemer, men alene henvender sig for at få tilrettet brillen, fx i forhold til stel og puder.

Disciplinærnævnet finder på den baggrund, at optometrist Person1 handlede under normen for almindelig anerkendt faglig standard ved sin instruktion af medhjælp i forbindelse med udlevering af briller bestilt til ████ den 11. og 14. marts 2022 hos ████.

Regler

Disciplinærnævnet har anvendt følgende regler til at træffe afgørelse i sagen:

Bekendtgørelse nr. 9 af 4. januar 2023 af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (klage- og erstatningsloven)

  • 2, stk. 1, om klager over sundhedsfaglig virksomhed
  • 3, stk. 1, om klager over sundhedsfaglig virksomhed

Bekendtgørelse nr. 122 af 24. januar 2023 af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed (autorisationsloven)

  • 17 om omhu og samvittighedsfuldhed