Mangelfuld håndtering af epikrise

Overlæge Hans Henrik Ockelmann (aut. ID 00JNR) får kritik for ikke at fremsende en epikrise til patientens praktiserende læge efter udskrivelse. (Offentliggøres pga. gentagen kritik).

Sagsnummer:

24DNM116

Offentliggørelsesdato:

onsdag den 4. december 2024

Speciale:

Psykiatri

Faggruppe:

Læger

Behandlingssted:

Sygehuse/hospitaler

Type:

Behandling

Kategori:

Afgørelser med navn

Kritik

Overlæge Hans Henrik Ockelmann (aut. ID 00JNR) fra Afdeling A, Hospital A, får kritik for behandlingen den 13. januar 2016.

Klagen

Du har klaget over, at du ikke fik en korrekt behandling af overlæge Hans Henrik Ockelmann hos Afdeling A, Hospital A, den 13. januar 2016.

Vi har forstået, at det centrale i din klage er, at:

  • der ikke blev sendt en epikrise til din praktiserende læge, og at lægefagligt relevante oplysninger vedrørende behandlingen således ikke blev videregivet på tilstrækkelig vis.

Styrelsen for Patientklager har tidligere udtalt kritik til Afdeling A, Hospital A for behandlingen af dig den 13. januar 2016. Du har bedt om at få denne del vurderet af disciplinærnævnet.

Sagsfremstilling

Vi har brugt oplysningerne i journalen, hvis vi ikke har skrevet andet.

Den 13. januar 2016 blev du som 39-årige afsluttet fra Afdeling A, Hospital A. Du blev forud herfor set til en afsluttende ambulant samtale hos overlæge Hans Henrik Ockelmann, idet du havde fået ophævet din foranstaltning.

Du har oplyst, at der ikke blev sendt en epikrise til din praktiserende læge efter afslutning af forløbet.

Afdeling A oplyste, at der ikke foreligger dokumentation for, at der blev sendt en epikrise til din praktiserende læge.

Begrundelse

Vi behandler klager fra patienter over autoriserede sundhedspersoners sundhedsfaglige virksomhed. En autoriseret sundhedsperson skal udvise omhu og samvittighedsfuldhed i sit sundhedsfaglige virke.

Vi vurderer i vores afgørelse, om den sundhedsfaglige virksomhed har været kritisabel. Det betyder, at vi tager stilling til, om en sundhedsperson har handlet i overensstemmelse med ”normen for almindelig anerkendt faglig standard”. Normen er udtryk for, hvad der må forventes af en almindelig god sundhedsperson med den erfaring, sundhedspersonen har på behandlingstidspunktet.

Vi tager ikke stilling til, om en patient har modtaget den bedst mulige behandling.

Det fremgår af Sundhedsstyrelsen dagældende vejledning af den 22. februar 2007 om epikriser ved udskrivelse fra sygehuse m.v., at en epikrise er et kort sammendrag af en patients sygehistorie og indlæggelsesforløb, og at epikrisen sendes kort tid efter patientens udskrivelse til patientens praktiserende læge eller den praktiserende speciallæge. Det er epikrisens formål at sikre, at alle lægefaglige relevante oplysninger vedrørende patientens indlæggelse videregives til de relevante sundhedspersoner med henblik på at sikre patientens videre behandlingsforløb.

Det fremgår af vejledningen, at ambulante forløb også er omfattet af vejledningen.

Det fremgår også af vejledningen, at patientens praktiserende læge ved udskrivelse hurtigst muligt skal informeres om ændringer i forbindelse med medicinering under indlæggelsen således, at den nødvendige opfølgende behandling kan iværksættes.

Vi har modtaget partshøringssvar fra overlæge Hans Henrik Ockelmann. Partshøringssvaret er indgået i den samlede vurdering af sagen.

Overlæge Hans Henrik Ockelmann har udtalt, at han havde ansvaret for at varetage din dom til behandling. Samtalen den 13. januar 2016 afrundede et længerevarende behandlingsforløb på baggrund af din psykiatriske særforanstaltning (dom til behandling), hvor du over en længere periode i tiltagende grad havde været samarbejdende og givet udtryk for en vis forståelse for din psykiatriske situation. Udskrivelsen var sket pludselig, da du blev løsladt af retten.

Overlæge Hans Henrik Ockelmann har videre oplyst, at han ikke eksplicit spurgte dig, om han skulle sende en epikrise til din praktiserende læge, da han var overbevist om, at du ville have takket nej. Derfor sørgede overlægen i stedet for, at du fik relevant behandling inden for det psykiatriske system, og tog telefonisk kontakt til distriktspsykiatrien, hvor du tidligere havde modtaget behandling. Der var ved afslutningen af forløbet i retspsykiatrien ikke nogen ændringer i din somatiske tilstand, der krævede, at din praktiserende læge blev informeret.

Overlæge Hans Henrik Ockelmann har senest udtalt, at han er opmærksom på, at der skal ske videreformidling af epikrisens informationer til den instans, som skal overtage behandlingsansvaret. Overlægen har udtalt, at han netop videreformidlede, både ved telefonopkald og elektronisk journalsystem, alle relevante oplysninger til distriktspsykiatrien. 

Overlæge Hans Henrik Ockelmann har endvidere anført, at en epikrise hvori patienten kan læse, at en patient er “kriminel”, kan være unødigt stigmatiserende, og i dette tilfælde ikke ville have gjort en positiv forskel.

Vores resultat

Vi vurderer, at der er grundlag for at kritisere overlæge Hans Henrik Ockelmann for behandlingen.

Vi har lagt vægt på, at:

  • overlæge Hans Henrik Ockelmann skulle have sendt en epikrise til din praktiserende læge. Ved undladelse heraf blev lægefaglig relevante oplysninger vedrørende behandlingen således ikke videregivet på tilstrækkelig vis. Overlæge Hans Henrik Ockelmanns oplysninger om, at det var hans vurdering, at der ikke ved afslutningen i retspsykiatrien var nogen ændringer i din somatiske sundhedstilstand, der reelt krævede, at praktiserende læge blev informeret – særligt, da diabetesbehandlingen under hele forløbet havde været forestået uden for retspsykiatrisk regi, ændrer ikke vurderingen heraf.

For at sikre den bedst mulige patientsikkerhed herunder sammenhæng i behandlingen bør alle relevante oplysninger vedrørende patienten videregives til de sundhedspersoner, som skal følge patienten efter udskrivelsen. Ved et længerevarende ambulant forløb kan det desuden være relevant at orientere henvisende læge undervejs i forløbet.

Ved afslutningen af en indlæggelse udfærdiges en epikrise, som kortfattet beskriver baggrunden for indlæggelsen, forløbet under denne og hvilke aftaler, der er truffet i forbindelse med udskrivningen. Epikrisen er et vigtigt dokument i samarbejdet mellem øvrige behandlingssteder og patientens praktiserende læge i forbindelse med udskrivning, og derfor er oplysninger om, hvilken behandling der anbefales efter en udskrivelse af stor betydning.

Den omstændighed, at overlæge Hans Henrik Ockelmann videreformidlede epikrisens informationer til distriktspsykiatrien, hvor du skulle følges efter udskrivelsen, er ikke ensbetydende med, at behandlingen var i overensstemmelse med dagældende lovgivning. Det skyldes, at epikrisen, ifølge dagældende vejledning, skal sendes til patientens praktiserende læge eller den praktiserende speciallæge, der har henvist patienten.

De praktiserende læger skal agere tovholder, og det kan være meget relevant, at den praktiserende læge er orienteret omkring, hvor patienten i øvrigt behandles, også i tilfælde hvor det ikke er den praktiserende læge, som har henvist.

Overlæge Hans Henrik Ockelmann har derfor handlet under normen for almindelig anerkendt faglig standard ved sin behandling af dig den 13. januar 2024 på Afdeling A, Hospital A.

Offentliggørelse

Afgørelsen vil blive offentliggjort på vores hjemmeside og på sundhed.dk med angivelse af Hans Henrik Ockelmanns titel, navn og autorisationsID.

Afgørelsen vil blive offentliggjort, da det er fjerde gang inden for de sidste 5 år, vi giver kritik til overlæge Hans Henrik Ockelmann. Således gav vi kritik til overlæge Hans Henrik Ockelmann i afgørelserne af den 8. juli 2021, 14. september 2021 og den 15. november 2021.

Disse afgørelser vil derfor også blive offentliggjort, da de er omfattet af offentliggørelsesordningen. 

Afgørelserne har imidlertid tidligere været offentliggjort. De offentliggøres derfor ikke igen. 

Patientens navn og alle andre navne, herunder stednavne og identificerbare navne på sygehuse og afdelinger, vil blive anonymiseret ved offentliggørelsen.

Regler

Vi har afgjort sagen efter:

Bekendtgørelse nr. 962 af 16. august 2024 af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (klage- og erstatningsloven)

  • § 2, stk. 1, om klager over sundhedsfaglig virksomhed
  • § 3, stk. 1, om klager over sundhedsfaglig virksomhed
  • § 17 om offentliggørelse af afgørelse om sundhedspersoners sundhedsfaglige virksomhed

Bekendtgørelse nr. 1008 af 29. august 2024 af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed (autorisationsloven)

  • § 17 om omhu og samvittighedsfuldhed

Vejledning nr. 9154 af 22. februar 2007 om epikriser ved udskrivelse fra sygehuse mv.

  • Afsnittet om hvad er en epikrise
  • Afsnittet om epikrisens indhold
  • Afsnittet om fremsendelse af epikrisen
  • Afsnittet om journalføring

Bekendtgørelse nr. 1109 af 11. september 2015 om offentliggørelse af afgørelser m.v. i klagesager på sundhedsområdet

  • § 3, stk. 1, nr. 3 om tre gange kritik inden for 5 år
  • § 9, stk. 2 om tidligere offentliggjorte afgørelser