Kritik for brobehandling

Privatpraktiserende tandlæge Mia Bath Søndergaard (aut. ID 0695M) får kritik for at fremstille en bro uden at tage nye røntgenbilleder forud for behandlingen. (Offentliggøres pga. gentagen kritik)

Sagsnummer:

24DNM96

Offentliggørelsesdato:

fredag den 1. november 2024

Speciale:

Tandpleje og -behandling

Faggruppe:

Tandlæger

Behandlingssted:

Tandlægeklinikker

Type:

Behandling

Kategori:

Afgørelser med navn

Kritik

Privatpraktiserende tandlæge Mia Bath Søndergaard (aut. ID 0695M) fra Behandlingssted 1 får kritik for behandlingen den 8. og 22. august 2022.

Klagen

Du har klaget over, at du ikke fik en korrekt behandling af privatpraktiserende tandlæge Mia Bath Søndergaard hos Behandlingssted 1 den 8. og 22. august 2022.

Vi har forstået, at det centrale i din klage er, at:

  • du ikke modtog tandlægefaglig forsvarlig brobehandling.

Sagsfremstilling

Vi har brugt oplysningerne i journalen, hvis vi ikke har skrevet andet.

Den 8. august 2022 henvendte du dig til privatpraktiserende tandlæge Mia Bath Søndergaard hos Behandlingssted 1 med henblik på fremstillingen af en bro til din overkæbe. Du var 75 år på behandlingstidspunktet. Tandlægen fjernede din venstre store fortand i overkæben (+1) og forberedte dine tænder til en bro.

Den 22. august 2022 fik du sat broen på med midlertidig cement.

Du har oplyst, at broen pludselig faldt ud. Du har også oplyst, at det viste sig, at broen ikke kunne sættes fast igen, da bropillerne ikke var stærke nok til at bære broen.

Begrundelse

Vi behandler klager fra patienter over autoriserede sundhedspersoners sundhedsfaglige virksomhed. En autoriseret sundhedsperson skal udvise omhu og samvittighedsfuldhed i sit sundhedsfaglige virke.

Vi vurderer i vores afgørelse, om den sundhedsfaglige virksomhed har været kritisabel. Det betyder, at vi tager stilling til, om en sundhedsperson har handlet i overensstemmelse med ”normen for almindelig anerkendt faglig standard”. Normen er udtryk for, hvad der må forventes af en almindelig god sundhedsperson med den erfaring, sundhedspersonen har på behandlingstidspunktet.

Vi tager ikke stilling til, om en patient har modtaget den bedst mulige behandling.

Vi har til brug for sagen indhentet og gennemset de relevante røntgenbilleder for behandlingen.

Vores resultat

Behandlingen:

Vi vurderer, at der er grundlag for at kritisere privatpraktiserende tandlæge Mia Bath Søndergaard for behandlingen.

Vi har lagt vægt på, at:

  • du ikke modtog tandlægefaglig forsvarlig brobehandling. Det skyldes, at tandlægen burde have taget nye røntgenbilleder forud for behandlingen med henblik at vurdere de aktuelle forhold omkring rødderne på de tænder, der skulle indgå i broen. Tandlægen skulle således have sikret sig, at der ikke var tegn på sygdom omkring rødderne, og at der var tilstrækkeligt med tandvæv til at udføre behandlingen.

Privatpraktiserende tandlæge Mia Bath Søndergaard har derfor handlet under normen for almindelig anerkendt faglig standard ved sin behandling af dig den 8. og 22. august 2022 hos Behandlingssted 1.

Offentliggørelse

Afgørelsen vil blive offentliggjort på vores hjemmeside og på sundhed.dk med angivelse af privatpraktiserende tandlæge Mia Bath Søndergaards titel, navn og autorisationsID.

Afgørelsen vil blive offentliggjort, da det er 12. gang inden for de sidste 5 år, vi giver kritik til privatpraktiserende tandlæge Mia Bath Søndergaard. Således gav vi kritik til privatpraktiserende tandlæge Mia Bath Søndergaard i afgørelse af den 12. december 2023, i afgørelse af den 22. februar 2024, i tre afgørelser af den 23. februar 2024, i to afgørelser af den 4. juni 2024, i afgørelse af den 19. juli 2024 og i tre afgørelser af den 5. september 2024.

Afgørelserne har imidlertid tidligere været offentliggjort. De offentliggøres derfor ikke igen.

Patientens navn og alle andre navne, herunder stednavne og identificerbare navne på sygehuse og afdelinger, vil blive anonymiseret ved offentliggørelsen.

Regler

Vi har afgjort sagen efter:

Bekendtgørelse nr. 962 af 16. august 2024 af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (klage- og erstatningsloven)

  • § 2, stk. 1, om klager over sundhedsfaglig virksomhed
  • § 3, stk. 1, om klager over sundhedsfaglig virksomhed
  • § 17 om offentliggørelse af afgørelse om sundhedspersoners sundhedsfaglige virksomhed

Bekendtgørelse nr. 1008 af 29. august 2024 af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed (autorisationsloven)

  • § 17 om omhu og samvittighedsfuldhed

Bekendtgørelse nr. 1109 af 11. september 2015 om offentliggørelse af afgørelser m.v. i klagesager på sundhedsområdet

  • § 3, stk. 1, nr. 3 om tre gange kritik inden for 5 år
  • § 9, stk. 2 om tidligere offentliggjorte afgørelser