Antibiotika udskrevet trods penicillinallergi
Vagtlæge får kritik for at udskrive antibiotika telefonisk til patient med penicillinallergi. Vagtlægen burde have sikret urinstix og tilstrækkelige oplysninger om symptomer og allergi forud for iværksættelse af behandling.
Sagsnummer:
24DNU78
Offentliggørelsesdato:
onsdag den 27. november 2024
Speciale:
Almen medicin, incl. Vagtlæger
Faggruppe:
Læger
Behandlingssted:
Almen praksis/vagtlæger
Type:
Behandling
Kategori:
Vejledende og principielle afgørelser
Kritik
Vagtlæge Person1 (aut. ID ████) fra Lægevagten i Region A får kritik for behandlingen den 15. juni 2024.
Klagen
Du har klaget over, at din mor ikke fik en korrekt behandling af vagtlæge Person1 hos Lægevagten i Region A, den 15. juni 2024.
Vi har forstået, at det centrale i din klage er, at:
- der blev udskrevet medicin, som din mor var allergisk overfor.
Sagsfremstilling
Vi har brugt oplysningerne i journalen, hvis vi ikke har skrevet andet.
Din mor var 76 år, da hun den 15. juni 2024 rettede henvendelse til Lægevagten i Region A, da hun mistænkte, at hun havde blærebetændelse. Hun oplyste, at hun blandt andet havde hyppig vandladning. Vagtlægen ordinerede tablet Selexid 400 mg til indtagelse 3 gange dagligt.
Det fremgår af en lydoptagelse fra opkaldet, at din mor oplyste, at hun var bange for, at hun havde fået blærebetændelse. Vagtlægen spurgte, om hun havde smerter, og din mor bekræftede det og oplyste, at hun skulle tisse rigtig meget hele tiden. Vagtlægen spurgte, om hun havde prøvet det mange gange før, hvilket din mor bekræftede. Vagtlægen spurgte derefter til, om hun kunne komme ind til konsultation og aflevere en urinprøve, eller om der skulle udskrives antibiotika til hende og håbe, at det gik godt. Din mor turde ikke køre bil og ønskede også oplyst, om medicinen kunne sendes hjem til hende. Vagtlægen oplyste, at han lagde det på en server, og at hun selv skulle sørge for at få hentet medicinen ved hjælp fra pårørende, et apotek eller taxa.
Du har oplyst, at din mor ringede til vagtlægen og fik udskrevet medicin mod blærebetændelse, som hun var allergisk overfor. Du har også oplyst, at hun afgik ved døden kort tid efter indtagelse af medicinen.
Begrundelse
Vi behandler klager fra patienter over autoriserede sundhedspersoners sundhedsfaglige virksomhed. En autoriseret sundhedsperson skal udvise omhu og samvittighedsfuldhed i sit sundhedsfaglige virke.
Vi vurderer i vores afgørelse, om den sundhedsfaglige virksomhed har været kritisabel. Det betyder, at vi tager stilling til, om en sundhedsperson har handlet i overensstemmelse med ”normen for almindelig anerkendt faglig standard”. Normen er udtryk for, hvad der må forventes af en almindelig god sundhedsperson med den erfaring, sundhedspersonen har på behandlingstidspunktet.
Vi tager ikke stilling til, om en patient har modtaget den bedst mulige behandling.
Vi har modtaget partshøringssvar fra dig og vagtlæge Person1. Partshøringssvarene er indgået i den samlede vurdering af sagen.
Vores resultat
Vi vurderer, at der er grundlag for at kritisere vagtlæge Person1 for behandlingen.
Vi har lagt vægt på, at:
- vagtlæge Person1 udskrev medicin, som din mor var allergisk overfor. Han burde have spurgt ind til allergier over for medicin. Det skyldes, at vagtlægen ikke havde adgang til oplysninger om din mors eventuelle allergier, da det ikke er muligt at dele forsigtighedsoplysninger, som CAVE, på tværs af sektorer. Det skyldes også, at penicillinallergi, som er allergi mod bestemt antibiotika, er en relativt hyppig forekommende allergi, der kan medføre alvorlige reaktioner.
- det ikke var relevant, at vagtlægen opstartede behandling ved udskrivning af antibiotika over telefonen. Det skyldes, at han burde have spurgt ind til feber og flankesmerter, da din mor oplyste om sin bekymring for at have blærebetændelse, med henblik på en vurdering af, om der var tale om en kompliceret eller ukompliceret infektion. Derudover burde vagtlægen have sikret en relevant undersøgelse af din mor ved urinstix, da det er standardudredning inden opstart af behandling med antibiotika. Såfremt en urinstix ikke er entydig i sit resultat ved en ukompliceret infektion, sendes urinprøven til dyrkning.
Vagtlæge Person1 har derfor handlet under normen for almindelig anerkendt faglig standard ved sin behandling af din mor den 15. juni 2024 hos Lægevagten i Region A.
Regler
Vi har afgjort sagen efter:
Bekendtgørelse nr. 962 af 16. august 2024 af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (klage- og erstatningsloven)
- § 2, stk. 1, om klager over sundhedsfaglig virksomhed
- § 3, stk. 1, om klager over sundhedsfaglig virksomhed
Bekendtgørelse nr. 1008 af 29. august 2024 af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed (autorisationsloven)
- § 17 om omhu og samvittighedsfuldhed