Klagevejledning i afgørelser om aktindsigt
Styrelsen for Patientklager har beklageligvis ikke givet korrekt klagevejledning i alle afgørelser om aktindsigt efter offentlighedsloven.
Tilfælde, hvor du ikke kan klage
I mange tilfælde er der ikke mulighed for at klage over vores afgørelser til en anden myndighed. Det gælder, når afgørelsen handler om aktindsigt i dokumenter fra klagesager, hvor klageadgangen er afskåret ved lov.
I disse afgørelser har vi givet korrekt klagevejledning.
Tilfælde, hvor du kan klage
Hvis vi ikke har imødekommet anmodningen fuldt ud, kan du kan derimod klage over vores afgørelse, hvis:
-
Din anmodning om aktindsigt ikke vedrører dokumenter fra klagesager
-
Du har bedt om et dataudtræk
Det har vi desværre ikke vejledt om i afgørelser truffet frem til den 6. marts 2023.
Du kan stadig klage, hvis du har modtaget en sådan afgørelse. Der gælder ingen frist for at klage.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Vi sender din klage og sagens dokumenter til Indenrigs- og Sundhedsministeriet, hvis den ikke giver styrelsen anledning til at ændre afgørelsen. Det vil ske senest syv arbejdsdage efter vi har modtaget din klage.
Kontakt
Du skal sende din klage til:
Styrelsen for Patientklager
Olof Palmes Allé 18 H
8200 Aarhus N
Du kan også klage ved at skrive en mail til os: