Organisationen
Styrelsen har cirka 250 medarbejdere. Vi er opdelt i seks kontorer, inkl. Center for Behandlingsklager.
Derudover sekretariatsbetjener vi en række nævn. Se oversigten nederst på siden.
Opgaver
- Minister- og departementsbetjening
- Økonomi, indkøb og ledelsesinformation
- Forretningsudvikling, digitalisering og it-koordinering
- Kommunikation og presse
- Human Ressources
- Informationssikkerhed
- Modtager og visiterer klager
- Opretter sager, indhenter materiale, udtalelser og opstiller klagetemaer
- Varetager samarbejdet med regionerne om sagsoplysning og dialog
- Telefonbetjening, besvarer henvendelser med generelle spørgsmål og spørgsmål i konkrete klagesager
- Administrativ understøttelse af styrelsens sagsbehandling
- Patientrettighedssager
- Kontaktforum for patientvejledere
- Aktindsigt efter offentlighedsloven
- Persondatasikkerhed
- Vurdering af lægeerklæringer i sager om indfødsret
- Retssager
- Juridisk kvalitetssikring af høringssvar m.v.
- Juridiske sagsbehandlingsvejledninger
- Behandlingsklager
- Sekretariat for Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn
- Sekretariat for Tvangsbehandlingsnævnet
- Sekretariat for Det Psykiatriske Patientklagenævn
- Møder i Det Rådgivende Praksisudvalg
- Formandsmøder i nævnet
- Ansættelse og administration i forhold til sagkyndige konsulenter i klage- og erstatningssager
- Sundhedsfaglig sparring og supervision til klagecentrets og erstatningscentrets medarbejdere
- Rådgiver og vejleder om sundhedsfaglige forhold i sagsbehandlingen af klagesager
- Screener klagesager for forhold af særlig betydning for patientsikkerheden
- Sekretariatsbetjening af:
- Ankenævnet for Patienterstatningen
- Abortankenævnet
- Det Psykiatriske Ankenævn
- Ankenævnet for Besøgsrestriktioner
- Ankenævnet for Tilsynsafgørelser
- Afgørelse af sager om godtgørelse til indirekte asbestofre
- Sagsforberedelse: Sagsoprettelse, journalisering, posthåndtering, indhentelser, udsendelser, mødeplanlægning
- Øvrig bistand til ankenævnets afdelinger
- Sagsbehandling: Udarbejdelse af afgørelser, deltagelse på nævnsmøder, varetagelse af ankenævnets retssager
DIREKTION OG CHEFER
Klageservice og administration
Center for behandlingsklager
Kontorchef Susie Henriette Kristensen
Jura og Rettigheder
Sekretariat for Ankenævn
Kontorchef Søren Enggaard Stidsen
LEDELSE
Center for Behandlingsklager, Team 2
Sektionsleder Rikke Gisselbæk Sørensen
Center for Behandlingsklager, Team 5
Sektionsleder Mette Vadgaard Pedersen (på barsel)
Sekretariat for Ankenævn
Sektionsleder Mads Christian Nymark Pilgaard